Fitness, wat kunnen we verwachten?

Een Column van Carlo Kastermans over de toekomst marketing

Begin april 2019 was de jaarlijkse FIBO in Keulen. De grootste fitnessbeurs ter wereld laat de bezoeker 4 dagen het complete spectrum zien van de fitnessbranche. Van zonnebanken, fysiotherapie, digitale fitness-speeltjes tot aan het extreme bodybuilding en alles wat daar tussenin zit.

Normaliter ga ik op de donderdag of vrijdag omdat de beurs dan nog niet toegankelijk is voor het grote publiek. Helaas was ik verhinderd en moest ik op zaterdag. Dat is geen aanrader. Je schuifelt met de massa mee van de ene hal naar de andere. Een geluk bij een ongeluk was de verdeelde aandacht van het publiek. In het weekend komen de bezoekers die de “serieuze” brede fitnessactiviteiten vermijden. De hallen met alles wat ik interessant vond waren erg rustig. De accountmanagers van de diverse merken stonden met elkaar koffie te drinken. Hoe anders is dat op de donderdag en vrijdag?

Marktonderzoek

Waarom ik de FIBO bezoek? Dat heeft meerdere redenen. Allereerst vind ik dat je als professional moet weten wat er te koop is. Daarnaast kun je deze beurs gebruiken als marktonderzoek. Alle “grote jongens” in de branche laten marktonderzoek doen en stemmen hun producten en diensten hier op af. Door ieder jaar te gaan zie je de ontwikkelingen. Zo zag ik 8 jaar geleden de functionele training al aankomen. En zie, vrijwel ieder fitnesscentrum heeft tegenwoordig behoorlijk wat vierkante meters vervangen voor een vrije vloer met allerlei losse materialen, voorzien van rekken, bokszakken, bouncers en legio los materiaal waar de instructeurs zich helemaal uit kunnen leven.

De tendens

Die functionele trainingsruimte met losse materialen gaat de komende jaren doorgroeien. Logisch ook als je bedenkt dat deze vorm van training veel leuker is, maar met name veel beter dan toestellen. Bij functionele training komt ook coördinatie en balans om de hoek kijken. Niet onbelangrijk als je bedenkt dat onze dagelijkse activiteiten alleen maar bestaan uit een combinatie van coördinatie, balans en kracht.

We gaan dus minder toestellen zien in de fitnesscentra. Wat we hier en daar wel meer terug gaan zien zijn digitale trainingsmethoden. Van trainings-apps tot aan leuke lampjes die je bijvoorbeeld uit moet drukken. Ook hele digitale wanden en vloeren, voorzien van allerlei “games” waren aardig vertegenwoordigd op de beurs. Tegen jezelf spelen, met z’n tweeën of zelfs met een hele groep. Helaas zijn deze technieken nu nog erg kostbaar en de vraag is ook hoelang het leuk blijft om te doen?

De gevolgen voor jou als klant

Hierover ben ik louter positief. Misschien is bij veel leden de eerste reactie op minder apparatuur wat negatief, maar het kent veel meer voordelen.

Door de opkomst van functionele trainingsruimte moeten instructeurs zich bijscholen en ontwikkelen. Daarnaast krijg je als klant meer begeleiding en nog belangrijker, je gaat als klant veel beter trainen. Een ander leuk aspect is het contact met instructeurs en andere leden. Door functionele training leer je elkaar beter kennen en dat maakt je beweeguurtje een leuk sportief uitje. Iets om naar uit te kijken.

Ook de resultaten met functionele training zijn verbluffend t.o.v. reguliere fitness op apparaten. Binnen enkele trainingen ga je een enorm verschil merken. De intensiteit is op het juiste niveau, de variatie in bewegen is completer en je leert diverse technieken die je ook in je dagelijks leven toe kunt passen. Daarnaast kun je veel beter specialiseren. Een mooi voorbeeld is een functionele training ter voorbereiding van je wintersport. Een goede instructeur kan je prima fysiek voorbereiden, zodat je weekje sneeuw nog leuker wordt en de kans op blessures kleiner.

Niets negatiefs voor mij als klant dus?

Mwoah, het ligt eraan wat je negatief vindt. Als je goed leest, dan snap je ook dat er meer begeleiding aan te pas komt. Dat is mensenwerk en kost dus geld. Tarieven kunnen dus wat gaan stijgen, maar dat geldt voor alle fitnesscentra. Ook de budgetcentra zullen hun werkwijze en tarieven aan moeten gaan passen. Je ziet het al bij sommige ketens gebeuren die weten dat de dienstverlening in de fitnessbranche aan het veranderen is.

Mijn mening en ervaring, geen probleem van maken. Die relatief kleine verhoging van de tarieven t.o.v. wat je ervoor gaat krijgen in de zin van functionele training is het dubbel en dwars waard! Is functionele training nieuw voor je? Gewoon proberen en aangeven dat het je eerste keer is. Een goede instructeur weet je kennis te laten maken met deze vorm van training zonder spierpijn en met plezier!

Train ze!

Meer lezen van Carlo? Lees hier zijn column omtrent fitnessmarketing, of lees hoe hij je tips geeft bij het vinden van een nieuwe sportschool.