Fitness marketing ‘trucs’
Een Column van Carlo Kastermans over fitness marketing
“Trucs….dat klinkt alsof je direct opgelicht gaat worden, maar de titel staat in het teken van de column, ofwel een “lokkertje”. Het is bedoeld als een informatief stuk tekst over de fitness marketing die binnen de branche wordt ingezet. Dat daar soms mijn persoonlijke mening in doorschemert, mag je als lezer ook vergeten.
De aanloop.
Met name rond de jaarwisseling en na de zomervakantie worden we weer bestookt met talloze aanbiedingen om naar een fitnesscentrum te gaan. Posters langs de weg, commercials op TV, flyers in de bus en fitnessvrienden die je uitnodigen om een keer met hen mee te gaan. Hier de meest voorkomende fitness marketing trucs om jou binnen te halen:
Truc 1: Dip voorkomen in de fitnessclub.
Fitnessondernemers stunten tegenwoordig ook met voorjaarsaanbiedingen. Dat is logisch, want veel leden willen bij het zien en voelen van de eerste warmte in het voorjaar stoppen met indoor sporten. De zomerdip is voor veel centra een gegeven. Minder leden is minder inkomsten en de vraag is nog maar of het na de zomer weer aantrekt. Om daarop in te spelen komen ze met zomeraanbiedingen. Op zich prima als je weet dat je er zeker gebruik van gaat maken. Let wel, meestal is het een abonnement voor 12 maanden die, vanwege de actie en gratis periode, ingaat per 1 augustus of september. Dat garandeert inkomsten voor de zomerperiode een jaar later. Mocht je toch van zo’n aanbieding gebruik willen maken, vraag en controleer of er airconditioning is, want ook op warme dagen wil je gebruik maken van je abonnement.
Truc 2: ‘De test’ op de website van een sportschool.
Je bent via Google ergens op een website beland. Deze website stond bovenaan in je zoekresultaten. Dat betekent dat dit centrum een gespecialiseerd bedrijf heeft ingeschakeld om als eerste op jouw scherm te verschijnen. Dat kost geld en zal zeker ergens in je contributie verwerkt zijn. Je nieuwsgierigheid gaat direct naar ‘de test’. Een vragenlijstje met wensen, bereidheid en doelen komt voorbij en uiteindelijk bevestig je het hele verhaal met persoonlijke gegevens. Kort na het invullen van de test word je gebeld door het fitnesscentrum. Zij weten al dat je een ‘behoefte’ hebt en trachten hiervoor een afspraak met je te maken. Je hebt tenslotte de vragenlijst ingevuld. In vaktermen heet dit ‘leads genereren’.
Op zich is hier niets mis mee, omdat je zelf kunt besluiten of je deelneemt aan ‘de test’. Of je vrijwel al je gegevens wil versturen naar een organisatie is wel de vraag. Overweeg dat dus goed. Deze testperiode kent wel een groot voordeel, het geeft je houvast en is dus een goede start voor mensen die minder discipline hebben. Ook de begeleiding zal intensiever zijn dan normaal.
Truc 3: Gratis sporten bij een fitnesscentra.
Eén van de meest gebruikte fitness marketing trucs zijn de gratis maanden sporten. Dat lijkt natuurlijk erg aantrekkelijk, maar er is wel een addertje….
“Schrijf nu in en ontvang 2 maanden gratis sporten”. Als je besluit gebruik te maken van deze actie, dan mag je inderdaad de eerste 2 maanden gratis sporten. Vanaf maand 3 start dan wel een 12-maand abonnement, daar waar je zou verwachten dat je 12 – 2 = 10 maanden verbonden bent aan het fitnesscentrum. In kalendertijd ben je echter 14 maanden verbonden aan het centrum, waarvan 2 gratis.
Truc 4: Geen inschrijfkosten bij de sportschool.
Gratis inschrijven klinkt natuurlijk aantrekkelijk, maar waarom zijn er überhaupt inschrijfkosten? Vraag het de eerste de beste medewerker in een fitnesscentrum en ze moeten je het antwoord meestal schuldig blijven. Het is ook best vreemd om bij de eerste keer extra te betalen voor het feit dat je hen 12 maanden het vertrouwen, en dus inkomsten, geeft.
Bij veel centra kun je jezelf inmiddels online inschrijven, dus administratief werk is er niet meer. Daarnaast willen ze jou graag als klant. Waarom dan zo’n barrière opwerpen? Waarvoor zijn die kosten? Vraag het! Krijg je hiervoor 1 op 1 persoonlijke begeleiding de eerste 3 trainingen, dan gewoon doen. Een Personal trainer is duurder.
Truc 5: ‘Het onderzoek’ in de fitness marketing.
“Wij zoeken 15 mannen voor een afslankprogramma van 13 weken”. Soms wordt de term ‘onderzoek’ ook ingezet. Diverse fitness marketing bedrijven in de branche zijn hiermee groot geworden. Zij bedachten dit concept waardoor potentiële klanten gelokt werden. Statistisch wisten zij ook dat meer dan 80% van deze deelnemers na die 13 weken een abonnement aanschaft. Het geeft mij een dubbel gevoel. De eerste insteek is misleidend, want je moet gewoon betalen voor die 13 weken en je moet voldoen aan de voorwaarden. Deze voorwaarden zijn dermate dat succes verzekerd is. De beginsituatie van jou als deelnemer geeft gegarandeerd succes en succes maakt dat men klant gaat worden voor een langere periode.
Aan de andere kant zijn er wel weer bijna 15 mensen op het gezonde sportieve pad gebracht en dat doet mijn sporthart goed. De deelnemers die een abonnement nemen zal je ook niet horen klagen, dus wie ben ik om het te veroordelen? Ik vind echter wel dat een centrum open en eerlijk moet zijn hierover. Zoiets als: “Wij willen met deze proefperiode/marketingactie aantonen dat het verstandig is om lid te worden van ons centrum.”
Truc 6: Stroomschema.
Je ziet ze niet zoveel meer, maar we hebben tijden gekend dat je door een medewerker van het fitnesscentrum door een “stroomschema” werd geloodst, wat vrijwel altijd eindigde bij het duurste abonnement. Speciale ‘salestrainingen’ liggen hieraan ten grondslag. Medewerkers worden getraind om een behoefte te creëren in het gesprek die er in werkelijkheid niet is. Gelukkig is deze methode flink afgenomen, maar de bedrijven die de salestrainingen verzorgen bestaan nog steeds, dus zal het ook nog wel ingezet worden, schriftelijk en/of mondeling. Wees je daarom dus bewust wat je exact wil voordat je een gesprek aangaat bij een fitnesscentrum.
Truc 7: Verlengde abonnementsperiode.
Dit is geen fitness marketing “truc” om je als klant binnen te halen, maar wel om je langer te binden. Stel, je hebt een abonnement aangeschaft en na 5 maanden blijkt toch dat een ander abonnement beter bij je past. Je besluit het om te zetten (als het centrum die service kent). Hiervoor moet je uiteraard weer een goedkeuring geven middels een handtekening. Met die handtekening bekrachtig je echter vaak ook het aangaan van een nieuwe periode a 12 maanden. Lees dus eerst goed wat er staat, alvorens een krabbel te zetten.
Truc 8: Betaal een dertiende maand!
We nemen al snel aan dat het maandbedragen zijn die we betalen. De werkelijkheid is soms anders. Slimme fitnessondernemers, met name de prijsvechters, moeten hun contributie ook verhogen, maar willen dat niet laten zien. De truc die werd toegepast is van een maandelijkse betaling naar een 4-weekse betaling. Wat het verschil is? 13 keer betalen voor 12 maanden! Stel dat de advertentie 19,99 euro laat zien per 4 weken. Dat is 21,65 per maand. Dat lijkt weinig, maar voor een centrum met 1.500 leden betekent dat 2.475 euro per maand extra. Op jaarbasis 29.700 euro! Lekker extraatje!
Tot slot
Gelukkig worden er steeds meer fitness marketing trucs verbannen en komen er eerlijkere alternatieven voor terug. Wil je geen jaarabonnement? Prima, per maand of kwartaal kan ook, maar dan betaal je meer omdat het bedrijf geen garantie in tijd van je krijgt. Best wel logisch.
Er zijn dus nog wel aardig wat kanttekeningen. Daarom is het verstandig een kort briefje met vragen mee te nemen voordat je in gesprek gaat met een fitnesscentrum voor de aanschaf van een abonnement.”
Ben je op zoek naar meer tips om een sportschool te zoeken die bij je past? Hier geeft Carlo je advies in zijn column. Benieuwd wat nou precies de voordelen van krachttraining zijn? Hier lees je er meer over.