Waarom je na je workout de sauna in zou moeten gaan

Sauna’s. Steeds meer sportscholen hebben er een. Soms zit het gebruik ervan inbegrepen in je abonnement, soms moet je er apart wat extra voor betalen. Je vindt ze in allerlei varianten: infrarood, Fins, kleuren of de opgietsauna. Maar waar is een paar minuten zweten nou precies goed voor? Vaak wordt de sauna nog gezien als iets waar je gebruik van maakt voor ontspanning. Maar is dit het enige, of heeft het nog meer voordelen? In dit artikel zoeken wij het uit.

Waarom is de sauna goed voor je?

Er zijn nogal wat redenen te bedenken waarom een saunabezoekje goed is voor je fysieke en mentale gezondheid, maar in dit artikel lichten wij een aantal punten uit waarvan wij denken dat ze het belangrijkst zijn.

De sauna in voor ontspanning

Om te beginnen is het inderdaad zo dat een sauna voor veel mensen ontspannend werkt. En echte ontspanning werkt stres verlichtend. Je bent even weg van de buitenwereld, zonder telefoon of andere elektronica en kunt niets anders doen, dan relaxen. De hitte die je lichaam ervaart zorgt er tevens voor dat je meer serotine aanmaakt. Een van de voordelen hiervan: het maakt je rustig en zorgt voor een betere nachtrust.

Man in sauna

Vermindering van spierpijn door de sauna

Eerder vertelde we je al dat een bezoekje aan de sauna goed kan werken tegen je spierpijn. Ondanks dat het niet wetenschappelijk is bewezen dat het gebruiken ervan echt bijdraagt aan je spierherstel of de vermindering van spierpijn, ervaren veel mensen wel een prettig gevoel in hun spieren na even flink gezweet te hebben. Met name de infraroodvariant lijkt populair te zijn als het op spierpijn aankomt.

Betere doorbloeding tijdens sauna gebruik

Een ander groot voordeel, is dat tijdens je bezoekje de doorbloeding verbetert. De hitte verbetert namelijk je circulatie, waardoor je lichaam afvalstoffen sneller afvoert. Dit doet je lichaam door te zweten. Door dit gezweet, knappen daarnaast je poriën ook op!

De sauna in voor een betere weerstand

De sauna gebruiken zorgt ervoor dat je meer witte bloedcellen aanmaakt, waardoor je een betere weerstand tegen griep en verkoudheid ontwikkelt. Daarnaast went je lichaam aan temperatuurverschillen, waardoor je hier in het dagelijks leven minder last van zult hebben!

Vrouw in sauna

Conclusie: De sauna bezoeken is goed voor je

Als het aan ons ligt, is er reden genoeg om zo af en toe de sauna in te duiken. Dit kun je doen na je workout in de sportschool, maar je kunt natuurlijk ook op een rustdag lekker naar een wellness centra of spa gaan. Let er wel op dat je dit verantwoord doet. Ga er niet te lang in zitten (maximaal 20 minuten, 15 minuten voor beginners) en ga voor de koude douche en/of dompelbad naderhand. Ook is het wel zo fris om voor je bezoekje, jezelf te douchen (en af te drogen, niet vergeten). Dit in verband met je medegebruikers. Vergeet daarnaast niet om genoeg te drinken, je verliest namelijk veel vocht. Met deze tips in je broekzak kun je optimaal gaan genieten van je sauna bezoek. Zweetse!

Wil je een keer wat minder zweten? Lees dan ons artikel over yoga en de voordelen ervan! Kun je wel wat tips gebruiken om het wat langer vol te houden in de sportschool? Hier geven we je een aantal tips.