Crossfit proberen? Dit moet je weten!

In de tijden waarin we leven met het COVID-19 virus, lijkt ‘thuiswerken’ en ‘binnen blijven’ het nieuwe normaal. Het lijkt alsof de hele samenleving op pauze wordt gezet. Des te belangrijker dat jij je lichaam in beweging houdt, zowel voor je fysieke als mentale gezondheid. ‘Bewegen’ hoeft niet altijd lang te duren. Het kan immers zijn dat je na die lange werk- of schooldag geen zin meer hebt om úren te sporten of te bewegen. Lekker ‘bankhangen’ krijgt al snel de voorkeur. Toch betekent dit niet dat er geen andere mogelijkheden zijn. Neem nou Crossfit.

Crossfit is een trainingsvorm binnen fitness dat jou in een korte tijd intensief bezig houdt. Zo hoef je niet uren in de sportschool te staan om je in het zweet te werken. Met crossfit wordt jouw training structureel opgebouwd en worden zowel je lichaam als je brein geprikkeld. In dit artikel vertel ik je waarom je echt moet beginnen met crossfit!

Wat is crossfit?

In tegenstelling tot reguliere fitness, combineer je bij crossfit verschillende sporten: van gewichtheffen tot aan touwklimmen. Tijdens de training gaat het om het uitvoeren van relatief veel oefeningen in een korte tijd. Hierdoor verhoog je de intensiteit van jouw training.

Waarom crossfit?

De oefeningen bestaan vooral uit natuurlijke lichaamsbewegingen, zoals duwen, rennen of trekken. In tegenstelling tot reguliere fitness, bestaat de training niet alleen uit het verbranden van calorieën, het verlagen van het vetpercentage, of het maximaliseren van de spiermassa. Doordat de nadruk wordt gelegd op intensiteit, snelheid en uithoudingsvermogen, wordt ook jouw stabiliteit, mobiliteit en flexibiliteit verbeterd en vergroot. Bovendien wordt bij elke training je brein geprikkeld, het is immers het brein dat al jouw bewegingen moet aansturen.

Hoe begin ik aan crossfit?

Wellicht wordt je een beetje geïntimideerd door alle oefeningen die je in ‘hoge snelheid’ moet uitvoeren. Geen paniek! Tijdens de training worden de beginners bij de beginners gezet en de gevorderden bij de gevorderden. Zo hoef je je niet ‘geïntimideerd’ te voelen tijdens de training, maar blijf je elkaar juist prikkelen en motiveren! Bovendien bestaan er verschillende ‘levels’, oftewel niveaus. Zo kan je rustig bij het begin beginnen.

Een crossfit training bestaat vaak uit drie onderdelen:

  1. Het begin van de training

Allereerst begin je met de warming-up. Tijdens de warming-up ben je bezig met het verhogen van je lichamelijke activiteit, zodat je hartslag geleidelijk wordt verhoogt. Dit zorgt ervoor dat je spieren opwarmen, waarmee je de kans op blessures verkleint.

  1. Het tweede deel van de training

Na de warming-up begin je met oefeningen die je techniek en stabiliteit verhogen. Dit zijn de zogenoemde ‘technische’ oefeningen. Dit zijn bijvoorbeeld oefeningen met gewichten.

  1. Het derde deel van de training

Na de warming-up en het beoefenen van de techniek komt het laatste deel van de training: de ‘workout of the day’ (WOD). Deze workout of the day bestaat gemiddeld uit zo’n 15 tot 25 minuten.

man en vrouw crossfit

Workout of the day

Er bestaan verschillende vormen van de ‘workout of the day’:

– AFAP: As fast as possible

Bij deze vorm ligt de nadruk op snelheid. Het is bij deze opdracht de bedoeling dat je zo snel mogelijk de oefeningen uitvoert in een korte tijd.

– AMRAP: As many rounds as possible

De naam zegt het al: zo veel mogelijk oefeningen. Bij deze oefening prikkel je jouw uithoudingsvermogen. Het is bij deze workout de bedoeling dat je zoveel mogelijk herhalingen uitvoert.

– EMOM: Every minute on the minute

Bij deze oefening bepaal je van te voren hoeveel herhalingen je gaat doen. Je begint de oefening bij elke minuut. Indien je klaar bent met het aantal herhalingen en je minuut nog niet voorbij is kan je even uitrusten, totdat de volgende minuut weer start. Officieel is het bij deze oefening zo dat je tijdens de even minuten een andere oefening moet uitvoeren dan bij de oneven minuten. Zo blijf je ook je brein prikkelen.

Crossfit wordt nooit saai

Doordat er verschillende trainingsvormen worden gecombineerd, zijn de workouts of the day altijd anders! Doordat je telkens andere workouts uitvoert, blijf je de verschillende spieren prikkelen (en zo ook je zwakkere spieren). Hierdoor verbeter je jouw algehele functionaliteit.

Crossfit kan in de sportschool, maar ook thuis!

Natuurlijk kan je deze sport in de sportschool beoefenen. Zo bestaan er zelfs speciale crossfit boxen. Het is echter ook mogelijk om deze sport thuis te beoefenen. Zo heb je op internet, bijvoorbeeld op YouTube of op verschillende websites, allerlei workouts die je thuis kan uitvoeren en waar je dus geen equipment (sport materiaal en apparatuur) voor nodig hebt.

Crossfit is alles in één!

Kortom: met deze sport verbeter je niet één aspect van je lichaam, je verbetert je lichaam op allerlei gebieden: uithoudingsvermogen, stabiliteit, mobiliteit, flexibiliteit, functionaliteit, concentratie en ga zo maar door. Het prikkelt jouw brein, doordat je in een korte tijd veel oefeningen moet uitvoeren. Doordat verschillende trainingsvormen worden gecombineerd is er altijd een variatie aan oefeningen. De uitdaging blijft er altijd! Bovendien kan je de sport ook thuis beoefenen. Ik zeg: geen tijd meer om excuses te maken. Waar wacht je nog op?

Kost het je moeite om sporten in je wekelijkse ritme te krijgen? Lees dan hier de tips die ik eerder schreef. Na je workout een keer de sauna in? Lees in het artikel ‘De sauna in, waar is dat allemaal goed voor?‘ waarom dat nog niet zo’n gek plan is.